Zdrowie

Wzdęcia po posiłku. Czy to zawsze kwestia diety?

16 maja 2024
Minut czytania: 2

Twoja dieta ma bardzo silny związek z tym, czy wystąpią u Ciebie wzdęcia i jak bardzo będą one nasilone. Istotne jest to, co jesz, pijesz i w jakich odstępach czasowych to robisz. Problem wzdęć jest jednak dużo bardziej skomplikowany i nie tylko dieta ma tu znaczenie. Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Wzdęcia po posiłku. Czy to zawsze kwestia diety?

Niska aktywność fizyczna a wzdęcia

Siedzący tryb życia to prawdziwa plaga XII wieku. Brak regularnego wprawiania ciała w ruch to obciążenie dla układu krwionośnego, w tym dla naczyń zaopatrujących jelita w krew. Gorzej ukrwione jelita pracują wolniej, pokarm zalega w nich dłużej, co sprzyja nadprodukcji gazów. [1]

Stosowane leki a wzdęcia

Wiele leków ma na liście swoich działań niepożądanych zaburzenia żołądkowo-jelitowe. Należą do nich również wzdęcia. Mechanizmy nagromadzenia się gazu w jelicie różnią się w zależności od substancji czynnej zawartej w leku. Do preparatów, których stosowanie często wiąże się z występowaniem wzdęć, należą m.in. metformina, antybiotyki, leki antykoncepcyjne, leki hipolipemizujące i leki przeciwbólowe. [2]

Choroby jelit a wzdęcia

Ze względu na zaburzenie budowy i funkcjonowania, wiele chorób jelit wiąże się z nagromadzeniem gazu w jelicie. Są to przede wszystkim nietolerancje pokarmowe (np. nietolerancja laktozy), choroby zapalne jelit, mikroskopowe zapalenie jelita grubego i nieswoiste zapalenia jelit.

Stres a wzdęcia

Przewlekłe napięcie nerwowe doprowadza do pogorszenia trawienia i spowolnienia pracy jelit. Zalegający w nich pokarm stanowi składnik do procesów fermentacyjnych bakterii jelitowych, a jego efektem są gazy. Ponadto będąc w stresie, częściej jemy szybko, co zwiększa prawdopodobieństwo połykania powietrza. [3]

Sposoby na wzdęcia po posiłku

Wypróbuj kilku z poniższych porad, żeby zmniejszyć poposiłkowe wzdęcia.

  1. Unikaj spożywania pokarmów wzdymających. Ich lista jest długa. Na początek możesz wyeliminować z diety lub ograniczyć spożywanie roślin strączkowych, cebulowatych i krzyżowych, słodyczy i słodkich owoców.
  2. Jedz błonnik i pij wodę. Błonnik pokarmowy znajdziesz w dużej ilości w ciemnym ryżu, kaszach, otrębach, pieczywie oraz w warzywach. Błonnik usprawnia perystaltykę jelit, reguluje wypróżnienia i zapobiega powstawaniu wzdęć, ale pod jednym warunkiem – musisz pić dużo wody. Zalecana podstawa to minimum 2 litry wody dziennie.
  3. Ruszaj się. Po posiłkach nie kładź się na drzemkę, a zamiast tego wybierz się na spacer lub jazdę rowerem. Pobudzisz dzięki temu ukrwienie jelit i ich pracę.
  4. Stosuj tabletki na wzdęcia. Sięgnij po preparaty z symetykonem, które ułatwiają usuwanie gazów z jelit. Możesz je stosować przed, po i w trakcie posiłków 3-4 razy dziennie.
  5. Dobrze kontroluj swoje choroby przewlekłe.

Świadomość tego, że nie tylko dieta może przyczyniać się do poposiłkowych wzdęć, jest kluczem do sukcesu w walce z tą dolegliwością. Obserwuj swoje ciało i sprawdzaj, co działa na nie dobrze, a co sprawia, że czujesz ociężałość i przepełnienie gazami. W razie wszelkiego niepokoju lub nasilających się i długo utrzymujących się wzdęć zgłoś się na konsultację do lekarza.

Bibliografia

[1] M. K. Hosseini-Asl, E. Taherifard, i M. R. Mousavi, „The effect of a short-term physical activity after meals on gastrointestinal symptoms in individuals with functional abdominal bloating: a randomized clinical trial”, Gastroenterol Hepatol Bed Bench, t. 14, nr 1, s. 59–66, 2021.

[2] „Indeks Leków MP”. Dostęp: 16 kwiecień 2023. [Online]. Dostępne na: https://indeks.mp.pl/

[3] P. Gulbicka i M. Grzymisławski, „Abdominal Bloating: Most Frequent Causes and Treatment”, Piel. Zdr. Publ., t. 6, nr 1, s. 69–76, 2016, doi: 10.17219/pzp/62045.

BM
...